Μέσα σε όλα τα πράγματα που πρέπει να πάρουμε για το σχολείο, είναι και το δοχείο φαγητού ή lunchbox. Διαθέσιμα από τα καταστήματα με κουζινικά σκεύη και είδη κάμπινγκ μέχρι το βιβλιοπωλείο της γειτονίας μας. Μικρά, μεγάλα, μονόχρωμα ή με παιδικούς ήρωες.
Η γνώση έρχεται και συναντάει την εμπειρία και έτσι καταλήγουμε στα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το ιδανικό "lunchbox".
- Υλικό. Αν είναι πλαστικό θα πρέπει να προσέξουμε να είναι BPA - FREE. Έτσι και αλλιώς όμως αποφεύγουμε να βάζουμε ζεστά τρόφιμα σε πλαστικά σκεύη. Αν το παιδί, σιτίζεται στο σχολείο με φαγητό από το σπίτι, χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ένα ανοξείδωτο δοχείο, ώστε να μπορεί να ζεσταθεί το περιεχόμενο σε συμβατικό φούρνο. Ενημερωνόμαστε απο το σχολείο για τις προδιαγραφές που πρέπει να έχει το φαγητοδοχείο του παιδιού, ανάλογα με το αν το σχολείο χρησιμοποιεί συμβατικό φούρνο ή φούρνο μικροκυμάτων. Ο γενικός κανόνας είναι πως στους παιδικούς σταθμούς και στα νηπιαγωγεία χρησιμοποιείται συμβατικός φούρνος και στα δημοτικά συνηθίζεται περισσότερο ο φούρνος μικροκυμάτων. Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε στην αγορά και υφασμάτινες πλενόμενες θήκες φαγητού, οι οποίες φυσικά είναι κατάλληλες για "στεγνά" τρόφιμα (τοστ, μπισκότα, παστέλι, τυροπιτάκια, φρούτα).
- Αεροστεγές κλείσιμο. Έτσι αποφεύγονατι οι διαρροές, καθώς επίσης διατηρείται και η φρεσκάδα των τροφίμων.
- Μέγεθος. Λαμβάνουμε υπόψη μας την ηλικία του παιδιού και το είδος που θα κουβαλάει. Για παράδειγμα το μεσημεριανό γεύμα, χρειάζεται μεγαλύτερο δοχείο και ίσως να είναι προτιμότερο να έχει και χωρίσματα για το φαγητό και τη σαλάτα. Τα μικρά παιδιά που έχουν μόνο ένα διάλειμμα, προφανώς χρειάζονται ένα μικρότερο δοχείο. Επίσης το μέγεθος της τσάντας που βάζουμε το δοχείο του φαγητού, παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή μας.
- Πλύσιμο. Καθημερινά θα πρέπει να αδειάζουμε το δοχείο από υπολείματα τροφών και να το πλένουμε καλά. Το αφήνουμε να στεγνώσει καλά, ώστε να μην έχει υγρασία. Τα πλαστικά δοχεία, ακόμα και αν έχουν σήμανση καταλληλότητας για πλυντήριο πιάτων, είναι προτιμότερο να τα πλένουμε στο χέρι. Σημαντικό είναι όλα τα μέρη του δοχείου να αποσπώνται, ώστε να πλένονται εύκολα.
- Επαναχρησιμοποιούμενο. Οι συκευασίες μιας χρήσης, όπως τα πλαστικά σακουλάκια, το αλουμινόχαρτο και άλλα, δημιουργούν περισσότερα σκουπίδια. Με το δοχείο φαγητού, δείχνουμε το ενδιαφέρον μας και για το περιβάλλον, μειώνοντας τα σκουπίδια.
- Σχέδιο. Το δοχείο φαγητού θα πρέπει να αρέσει σε αυτόν που το κουβαλάει και περιέχει την τροφή του. Για αυτό διαλέγουμε ΜΑΖΙ με το παιδί, καθοδηγώντας το προς την πιο ποιοτική επιλογή.
Όσο μοναδικό και να είναι το φαγητοδοχείο "lunchbox" του μικρού μας, ελέγχουμε πάντα να είναι το όνομά του ευανάγνωστα γραμμένο πάνω του.
Το "lunchbox" είναι ένα μέσο να επηρεάσουμε θετικά τη σχέση του παιδιού μας με το φαγητό.
- Ζητάμε από το παιδί να αφήνει μέσα ο,τι δεν καταναλώνει. Έτσι θα έχουμε εικόνα για την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνει. Εμείς δίνουμε την υπόσχεση στον εαυτό μας, πως ο,τι και αν μας γυρίσει στο σπίτι δεν θα το σχολιάσουμε. Αν είμαστε επικριτικοί, σύντομα θα δούμε το lunchbox να επιστρέφει άδειο, μόνο που το περιεχόμενο μπορεί να έχει καταλήξει απλά στα σκουπίδια και όχι στο στομαχάκι του παιδιού μας.
- Συζητάμε με το παιδί, πως του φάνηκε το φαγητό και αν θέλει να δοκιμάσει κάτι άλλο που είδε σε κάποιον συμμαθητή του κτλ.
- Παραμένουμε ήρεμοι ο,τι και αν ακούσουμε. Είναι πολύ πιθανό κάποια μέρα να βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα γεμάτο lunchbox μετά το σχολείο, και ένα παιδί που έχει προτιμήσει να φάει πατατάκια απο κάποιον συμμαθητή του.
Καλή αρχή σε όλους.